wNieznane.pl

Lwów

Porady i wskazówki



Lwów jest bardzo chętnie odwiedzanym przez Polaków miastem. Przed podróżą do tego miejsca warto jednak zapoznać się z niezbędnymi informacjami.

Dojazd

Do Lwowa można dotrzeć z Polski na kilka sposobów - samochodem, pociągiem, samolotem czy autokarem. Każdy z nich ma swoje plusy i minusy.

 

Samochodem

Ta pozornie najwygodniejsza opcja transportu może stać się prawdziwym koszmarem. Polska ma z Ukrainą 8 przejść granicznych, z czego 5 w dogodnym położeniu w kierunku Lwowa - Hrebenne - Rawa Ruska, Budomierz - Hruszew, Korczowa - Krakowiec, Medyka - Szeginie i Krościenko - Chyrow. Większość osób wybiera duże, bardziej nowoczesne przejścia w Hrebennem, Medyce i Korczowej, skąd też prowadzą lepsze drogi dojazdowe. Warto mieć na uwadze, że w weekendy i przed świętami i dniami wolnymi od pracy ruch graniczny jest bardzo duży i należy liczyć się z wielogodzinnym oczekiwaniem na przejście przez granicę. Na niektórych przejściach poprowadzono tzw. zielone korytarze dla obywateli UE, jednak obowiązują one dopiero po wjeździe na teren przejścia, a w przypadku kolejki oczekujących na wjazd, należy czekać wraz z nimi. Wiele osób pyta, ile trzeba czekać na odprawę graniczną. W ciągu dnia, w zwykły dzień zazwyczaj nie ma w ogóle kolejki, ale ruch np. wzmaga się w nocy. Bywa, że dojazd do granicy i jej przekroczenie zajmie 5, 7, a nawet 10 godzin. Co ciekawe, sama odprawa w punkcie granicznym trwa ok. godzinę przy wyjeździe z Polski i 2-3 w przypadku powrotu do kraju.

Jest to tania opcja, zwłaszcza gdy podróżujemy nieco większą grupą, bo paliwo na Ukrainie jest tańsze niż u nas, nawet w pobliżu granicy.

Samolotem

To zdecydowanie najlepsza i najwygodniejsza opcja podróży do Lwowa. Nie dość, że jest szybko, to przede wszystkim obowiązuje uproszczona kontrola graniczna. Ceny lotów nie są zbyt wysokie, więc nawet w przypadku podróży rodzinnej, nie zrujnujemy domowego budżetu.

Autokarem

Podróż do Lwowa autokarem jest tania, ale raczej długotrwała. Wprawdzie autokary mają własne, szybsze pasy, a w przypadku kolejki przy dojeździe do granicy, są eskortowane przez Straż Graniczną, ale kontrola celna trwa długo. Kursy rejsowe oferowane są przede wszystkim przez Ukraińców, starszymi pojazdami. Zresztą to właśnie Ukraińcy najczęściej wybierają taką opcję transportu, ze względu na niską cenę, możliwość przewiezienia dużego bagażu i brak konieczności posiadania auta.

Pociągiem

Pociąg jest chyba najlepszą alternatywą dla tych, którzy nie mogą skorzystać z samolotu. Z Przemyśla można dostać się do Lwowa pociągiem dziennym - cena przejazdu wynosi 7 euro. Dostępne są również nocne połączenia z Krakowa i Wrocławia, ale za miejsce w 3-osobowym przedziale sypialnym trzeba zapłacić ponad 50 euro. W przypadku podróży z innych miast trzeba korzystać z połączeń przesiadkowych. Więcej informacji na stronie www.intercity.pl.

Drogi, transport, przepisy

Przed wyjazdem do Lwowa wiele naczytaliśmy się o mitycznych dziurach w jezdniach, samozwańczej milicji, łapówkach i problemach. Faktem jest, że przy okazji organizacji Euro 2012 w piłce nożnej poprawiono jakość głównych dróg na Ukrainie. Tak też było w przypadku trasy do Lwowa. Należy jednak pamiętać, że wciąż jest to droga z jednym pasem w każdym kierunku, ograniczeniem do 90 km/h i częściowo przebiegająca przez tereny zabudowane, gdzie trzeba znacznie zwolnić. Po kilku latach nawierzchnia może ulegać zniszczeniu, a z naprawami na Ukrainie bywa różnie. Nie ma też siatek zabezpieczających przed zwierzyną, a poboczami przemieszczają się piesi i rowerzyści - zwykle bez żadnego oświetlenia po zmroku. Wieczorami warto być szczególnie uważnym, bo na rowerzystów czy nawet furmanki bez oświetlenia można natknąć się także w pasie drogowym.

Co ciekawe, znaki drogowe na Ukrainie nie są odblaskowe, więc w niesprzyjających okolicznościach można je dostrzec stosunkowo późno. Obowiązują nieco inne ograniczenia prędkości niż w Polsce - w terenie zabudowanym 60 km/h, poza nim 90 km/h, na drogach szybkiego ruchu 110 km/h, na autostradach 130 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. Co do zasady, świateł należy używać obowiązkowo przez całą dobę w okresie od 1 października do 30 kwietnia. Samochód powinien być wyposażony w gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy, opony zimowe (od listopada do końca marca) oraz apteczkę, na wyposażeniu której musi znaleźć się prezerwatyw. Warto też zaopatrzyć się w podstawowe części zamienne do auta, np. żarówki.

 

Transport we Lwowie

Jak każde miasto, Lwów posiada rozwiniętą sieć transportu miejskiego. Ścisłe centrum jest jednak stosunkowo niewielkie, a ceny noclegów w jego obrębie bardzo przyjazne, więc wszędzie można dotrzeć pieszo. Po mieście kursują tramwaje, a także autobusy.

Bezpieczeństwo

Lwów jest miastem względnie bezpiecznym. Zdarzają się przypadki okazywania Polakom nienawiści, ale to sytuacje sporadyczne. Jak w każdym mieście, tak i tu mają miejsce kradzieże, a bogatsi turyści bywają łatwym łupem. W przypadku podróży autem, warto zdjąć tablice rejestracyjne - można je nawet schować do bagażnika. Nikt nie odholuje nam samochodu za brak tablic, ani nie wystawi mandatu, ale dla lepszego samopoczucia można przymocować tablice kartonowe. Bardzo częstym procederem jest bowiem kradzież tablic w celu wymuszenia zapłaty za ich zwrot. Jeśli już spotka was taka sytuacja, przed dokonaniem przelewu rozejrzyjcie się uważnie dookoła - zwykle tablice ukryte są gdzieś w pobliżu, ponieważ sprawca nie zaryzykuje i nie spotka się osobiście, żeby je zwrócić.

Wygodne buty i dres

Patrząc na styl ubierania się przeciętnych mieszkańców Lwowa, można odnieść czasem wrażenie, jakbyśmy nieco cofnęli się w czasie. Na ulicach królują dresy (także ortaliony) i sportowe obuwie. Po części wynika to z wysokich cen ubrań i braku dostępności sieciówek, które u nas spotkamy na każdym kroku, ale też z wygody. Ulice i chodniki we Lwowie są brukowane. Tzw. "kocie łby" spotkamy dosłownie wszędzie, więc jeśli chcemy pochodzić po mieście dłużej bez żadnych problemów zdrowotnych, naprawdę warto sięgnąć po wygodne buty z miękką podeszwą. Dobrze jest także zerkać czasem pod nogi, bo chodniki są nierówne i łatwo wykręcić stopę, a krawężniki wysokie.

Woda tylko z butelki

Choć może to się wydawać absurdalne w obecnych czasach, woda z kranów we Lwowie nie nadaje się do spożycia. Niektórzy wynajmujący apartamenty wyposażają je w specjalne zbiorniki z wodą pitną, a w przeciwnym wypadku, należy na własną rękę zakupić butelki z wodą.  Co ważne, ze względu na bardzo wysoką zawartość kamienia, kranówka nie nadaje się do spożycia nawet po przegotowaniu.

Ceny i wymiana waluty

O cenach we Lwowie przeczytacie więcej w dziale Waluta i ceny. Z roku na rok Lwów jest coraz droższy (w dużej mierze przez bardzo dużą liczbę turystów z Polski i łatwy zarobek), ale wciąż spokojnie można sobie pozwolić na kulinarne zwiedzanie tego miasta. Wiele osób zastanawia się, gdzie wymienić walutę. Odpowiedź jest tylko jedna - na miejscu, ponieważ kurs jest znacznie korzystniejszy niż w Polsce. Można skorzystać z kantoru zaraz po przekroczeniu granicy albo poczekać do samego Lwowa. Kantorów w centrum jest sporo, choć na pierwszy rzut oka ciężko je zauważyć. Zwykle są to po prostu stanowiska w kącie sklepików, np. z pamiątkami. W kantorach przyjmowane są złotówki, euro i dolary.

To jak z tym językiem polskim?

Panuje przekonanie, że we Lwowie można swobodnie porozumieć się w języku polskim. Nie jest to do końca prawda. W wielu lokalach, nawet tych teoretycznie o wyższym standardzie, menu przygotowano tylko w języku ukraińskim, a personel nie komunikuje się ani po polsku, ani po angielsku. O ile zrozumienie języka mówionego nie powinno stanowić większego problemu, o tyle z czytaniem może być już gorzej. W niektórych miejscach na nasze pytania po polsku otrzymamy odpowiedź w języku miejscowym, ale gdzieniegdzie dogadamy się bez problemu czy to po polsku, czy po angielsku, a nierzadko po prostu językowym łamańcem.

Internet i telefon

W dobie nielimitowanych połączeń i nieograniczonego internetu łatwo zapomnieć, że Ukraina znajduje się poza strefą Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to bardzo wysokie ceny połączeń i przesyłu danych przez internet. Aby uniknąć niepotrzebnych kosztów, warto włączyć w telefonie blokadę transmisji danych w roamingu, wówczas nawet w sytuacji przypadkowego włączenia internetu, połączenie nie zostanie zrealizowane. Aktualne cenniki zostaną przesłane na telefon przez operatora po zalogowaniu się do ukraińskiej sieci.

Przekraczanie granicy, ubezpieczenie, dokumenty i limity celne

Ukraina nie należy do Unii Europejskiej, do przekroczenia granicy niezbędny jest paszport ważny minimum pół roku w momencie wyjazdu. Przepisy nakładają także na turystów konieczność posiadania ubezpieczenia ważnego na terytorium Ukrainy oraz potwierdzenia meldunku na czas pobytu. W praktyce egzekwowanie tych wymogów jest rzadkie, ale może mieć miejscem, warto więc przed wyjazdem wykupić dodatkowe ubezpieczenie podróżne na Ukrainę oraz mieć przy sobie potwierdzenie rezerwacji noclegu w hotelu. Na Ukrainie nie obowiązuje karta EKUZ. W przypadku przekraczania granicy samochodem, konieczna będzie zielona karta.

 

W zależności od środka transportu obowiązują nieco innne limity celne dotyczące przewozu towarów z Ukrainy do Polski. W przypadku podróży pieszo lub samochodem, można przywieźć do Polski 1 litr alkoholu powyżej 22 procent (w tym spirytusu) lub 2 litry alkoholi o mocy do 22 procent, a dodatkowo 16 litrów piwa i 4 litry wina niemusującego oraz dwie paczki papierosów lub 10 cygar lub 50 gramów tytoniu. W przypadku podróży samolotem limit alkoholu jest taki sam, ale można przewieźć 200 sztuk papierosów lub 100 cygaretek lub 50 cygar lub 250 gramów tytoniu. Wszystkie powyższe limity obowiązują na jedną osobę pełnoletnią, więc można je mnożyć przez liczbę podróżujących.

 

Procedura przekraczania granicy

W przypadku podróży samolotem procedura przekraczania granicy jest najprostsza - okazujemy paszport, na ewentualne życzenie celnika potwierdzenie ubezpieczenia i meldunku, zdarza się, że celnik pyta o cel wizyty itp. Przy podróży powrotnej do Polski pociągiem lub autokarem przeprowadzona zostanie kontrola celna - należy okazać przewożone towary, na polecenie otworzyć bagaż. Podróż samochodem jest najbardziej uciążliwa. Kontrola dokumentów oraz kontrola celna prowadzona jest zarówno po stronie polskiej, jak i ukraińskiej. Przy wyjeździe z Polski po stronie polskiej zostaniemy poproszeni o wszystkie dokumenty, otworzenia bagażnika itp. Po stronie ukraińskiej napotkamy chaos i zamieszanie :) Niech was nie zdziwią biegający pomiędzy autami Ukaińcy, brak jakiejkolwiek informacji i naprzemian zamykane i otwierane okienka. Kojarzy się to raczej z cyrkiem niż procedurą urzędową. Tu również zostaniemy poproszeni o otworzenie bagażnika, samochód zostanie wyrywkowo opukany itd. Następnie otrzymamy karteczkę z liczbą pasażerów - to będzie najważniejsza dla Ukraińców sprawa, nie wolno jej więc zgubić, trzeba ją pokazywać w każdym okienku w celu podstęplowania. Bez wszystkich pieczątek nie zostaniemy wypuszczeni z przejścia granicznego. Następny etap to kontrola dokumentów. Trzeba wysiąść z auta i biec tam, gdzie wszyscy :) O ile w przypadku Ukraińców, urzędnik bierze dokumenty wszystkich podróżujących naraz, o tyle Polacy muszą wszyscy osobiście stawić się przy okienku. Pamiętajcie o karteczce! Następnie należy udać się do kolejnego okienka, gdzie sprawdzone zostaną dokumenty auta i chwilę porozmawiamy z celnikiem - to już tylko kierowca. Tutaj także należy okazać karteczkę. Dalej jeszcze jedno okienko, pieczątka, zabranie karteczki i możemy jechać. To wszystko zajmuje 1-2 godziny.

 

Podczas przyjazdu do Polski procedura wygląda podobnie, ale kontrola jest bardziej szczegółowa. Tu też po stronie ukraińskiej będzie chaos i biegający wszędzie bez ładu i składu ludzie, krzyki, trąbienie na porzucone samochody zastawiające wyjazd i gorączkowe poszukiwania otwartych okienek. Najpierw otrzymamy karteczkę, później sprawdzanie samochodu - straż graniczna może poprosić o opuszczenie pojazdu, opuka karoserię, sprawdzi możliwe schowki wewnątrz auta, bagażnik, zapyta o ilość przewożonego alkoholu i wyrobów tytoniowych, może poprosić o otworzenie bagażu osobistego. Później okazujemy dokumenty, rozmawiamy z celnikiem, bierzemy pieczątkę i czekamy w kolejce po stronie polskiej. Zostaniemy poproszeni o wjazd na pas dla pojazdów UE, więc będzie znacznie szybciej. Przed nami kontrola dokumentów, dokumentów pojazdu i rozmowa z celnikiem. Ponownie samochód zostanie opukany, schowki sprawdzone i od celnika zależy, czy czeka nas szczegółowa kontrola, czy też nie. Przy specjalnych stołach zobaczymy sterty porzuconych towarów, których nie można było wwieźć. Podczas naszej wrześniowej podróży przeważały worki z ziemniakami. Cała procedura trwa 2-3 godziny lub dłużej, jeśli czeka nas szczegółowe przeszukiwanie bagażu lub auta.





Pogoda

Lwów
Dziś, 8 marca 2021
ikona pogody+1°  / -3°
Silne opady śniegu, miejscami możliwe rozpogodzenia
wiatr: NW 18 km/h
ciśnienie: 1016 hPa
wilgotność: 85%
zachmurzenie: 91%
opady: 0.5 mm/h

Wtorek, 9 marca 2021
ikona pogody+1° C    /  -3° C
Lekkie opady śniegu
wiatr: WNW 6 km/h
opady: 0.0 mm/h

Środa, 10 marca 2021
ikona pogody+2° C    /  -6° C
Silne zachmurzenie
wiatr: SSE 2 km/h
opady: 0.0 mm/h