wNieznane.pl

Bruksela

Prawie jak w Paryżu

Bruksela była jednym z trzech miast, które odwiedziliśmy podczas podróży do Belgii. Każde z nich jest zupełnie inne, jednak stolica tego niewielkiego kraju spodobała nam się najmniej.

Kiedy pojechaliśmy?

Do Brukseli pojechaliśmy pod koniec listopada. To nie jest najlepszy termin do odwiedzenia Belgii, ale wyjątkowo podczas naszej dwudniowej wizyty w Brukseli nie padało i było kilkanaście stopni powyżej zera.

Gdzie się zatrzymaliśmy?

Podczas wizyty w Brukseli zatrzymaliśmy się w położonym niedaleko Grand Place hostelu Sleep Well. Dogodna lokalizacja, czysty i ładny pokój z internetem i przystępna cena to niewątpliwe atuty tego miejsca. Obiekt przeznaczony jest dla osób młodych lub młodych duchem, którym nie przeszkadzają imprezowicze kręcący się po korytarzach nocami.

Co zwiedzieliśmy?

Krótki czas, jaki mieliśmy do dyspozycji, postanowiliśmy wykorzystać na odwiedzenie najważniejszych miejsc w mieście, z Grand Place na czele. Bruksela jest sporym miastem, a odległości pomiędzy poszczególnymi atrakcjami bywają duże. To przede wszystkim jednak metropolia, ośrodek gospodarczy i kulturalny, gdzie każdego dnia tysiące ludzi spieszą do biur. Na każdym kroku widać też wielokulturowość Brukseli. Łatwo dostrzec wpływy francuskie, nie tylko w architekturze, języku, ale również w strukturze etnicznej mieszkańców. Jest tu znaczna liczba imigrantów, przede wszystkim z państw afrykańskich i arabskich. Dominuje język francuski, który jest rzadko spotykany na północy kraju. Wszystkie oficjalne nazwy prezentowane są jednak również po flamandzku.

Jarmark świąteczny na placu przed kościołem Eglise Sainte-Catherine. (foto: wnieznane.pl)

Basilique Nationale du Sacre-Coeur

Po wjeździe do miasta natychmiast rzuca się w oczy ogromna budowla z zielonkawą kopułą. To Narodowa Bazylika Świętego Serca. Niestety, nie mieliśmy okazji bliżej się jej przyjrzeć, bo przez mały błąd wjechaliśmy do długiego tunelu okrążającego miasto, z którego ciężko było wyjechać.

Chapelle Notre Dame du Finistere, Place des Martyrs

Rano wyruszamy na spacer po Brukseli. Po kilku minutach dochodzimy do upchniętego między brzydkie budynki kościoła Notre Dame du Finistere. Kawałek dalej jest Place des Martyrs, czyli Plac Męczenników. Powstał w XVIII w. i upamiętnia ofiary rewolucji belgijskiej w 1830 r.

Eglise Sainte-Catherine, Tour Sainte-Catherine, Bourse de Bruxelles

Następnie docieramy do Kościoła św. Katarzyny, zbudowanego w XIX w. w miejscu dawnego basenu portowego. To ciekawa świątynia ze względu na pomieszanie stylów gotyckiego i barokowego. Niestety, elewacja została odnowiona jedynie od frotnu, a wnętrze prezentuje się dosyć skromnie. Na uwagę zasługuje stojąca obok kościoła wieża - Tour Sainte-Catherine. Na jej szczycie umieszczono zegar.

Podczas naszego pobytu w wielu miejscach miasta trwały przygotowania do mającego się rozpocząć następnego dnia zimowego jarmarku. Także na placu przed kościołem poustawiano drewniane budki i choinki.

Kościół Eglise Sainte-Catherine (foto: wnieznane.pl)

Niedaleko znajduje się kolejny interesujący budynek. To Bourse de Bruxelles, czyli zbudowana w XIX w. w ramach programu upiększania miasta siedziba Giełdy Papierów Wartościowych. Na jego tyłach stoi Kościół św. Mikołaja, którego ścianę boczną stanowią... kamienice.

Postanawiamy chwilę odpocząć i coś przegryźć. Decydujemy się na pieczone kasztany, które okazują się bardzo gorące i strasznie suche...

Grand Place, Hotel de Ville

Wkrótce docieramy do centralnego placu Brukseli - Grand Place. Duży plac otaczają efektowne budynki, spośród których wyróżnia się ratusz (Hotel de Ville). Na środku ustawiono wielką choinkę. Po niedawnym skandalu ze szkaradną modernistyczną konstrukcją, tym razem jest to stary, dobry świerk ze światełkami. Z boku placu natomiast przygotowywano stajenkę z żywymi zwierzętami. W tym miejscu miasta można spokojnie spędzić sporo czasu.

Najsłynniejszy plac w mieście - Grand Place. (foto: wnieznane.pl)

Charles Buls, Galerie Royales Saint-Hubert

Z Grand Place kierujemy się w stronę Pałacu Królewskiego. Po drodze mijamy kojarzący się z Paryżem zadaszony pasaż handlowy, Galerie Royales Saint-Hubert. Obok znajduje się niezbyt duży plac targowy, a na jego środku pomnik. To Charles Buls, słynny polityk i burmistrz Brukseli, żyjący w XIX w.

Place d'Espagne, Eglise Sainte Marie-Madeleine

Kilka kroków dzieli nas od kolejnego placu - Place d'Espagne, czyli Placu Hiszpańskiego. Poświęcony został dwóm słynnym postaciom, kojarzącym się z tym krajem, czyli oczywiście Don Kichote i Sancho Pansy. Właśnie ich przedstawia ustawiony przy placu pomnik.

Skręcając w prawo, dochodzimy do kościoła Eglise Sainte Marie-Madeleine. Świątynia jest mała, zbudowana w XIII w. w stylu gotyckim, a następnie przebudowywana, by ostatecznie zyskać swój wygląd z XV w. Kościół wyróżnia się głównie tym, że został zbudowany z czerwonej cegły, a nie jasnego kamienia.

Mont des Arts, Biblioteque Royale, Musee des Instruments de Musique

Kolejne miejsce, które odwiedzamy, nosi nazwę Mont des Arts. To wzgórze z pomnikami i ogrody, położone tuż obok Biblioteki Królewskiej i Archiwum Narodowego, stanowiące przejście z położonego w dole centrum do dzielnicy królewskiej.

Warto zwrócić uwagę na placyk z pomnikami Króla Alberta i Królowej Elisabeth, przejść ogrodem do fontanny, zerknąć na znajdującą się z prawej strony bibliotekę. Z góry roztacza się całkiem ładny widok na miasto.

Ciekawie prezentuje się również budynek, w którym mieści się Muzeum Instrumentów Muzycznych.

Place Royale, Eglise Saint-Jacques sur Coudenberg

Po chwili wkraczamy do dzielnicy królewskiej. W najbliższej okolicy znajduje się co najmniej kilkanaście różnych muzeów, są też placyki i ładne budynki. Z prawej strony jest piękny kościół Notre Dame du Sablon - niestety, akurat zastawiony rusztowaniem. Obok niego zobaczyć można fontannę z postacią Minerwy.

Kościół Eglise Saint Jacques sur Coudenberg. (foto: wnieznane.pl)

Po brukowanym Placu Królewskim pędzą nowoczesne tramwaje. Całość zdominowana jest przez nietypową bryłę kościoła Eglise Saint Jacques sur Coudenberg z XVIII w., zbudowanego w stylu neoklasycystycznym.

Palais de Bruxelles, Parc de Bruxelles, Palais de la Nation

Dosłownie za rogiem wyłania się ogromny, ale nieco zaniedbany Pałac Królewski. Bryłą przypomina nieco fragmenty paryskiego Luwru. Sąsiaduje z nim niewielki, elegancki park miejski (Parc de Bruxelles), znów wyglądem nawiązujący do ogrodów miejskich w stolicy Francji. Podobnie wyglądają żwirkowe alejki, duże i płytkie fontanny i sposób rozmieszczenia rzeźb. Trzeba przyznać, że w bardzo ciekawy sposób poprowadzono gałęzie niektórych drzew, podczas naszej wizyty już prawie bezlistnych.

Wychodzimy przez bramę na drugim końcu parku. Naprzeciw niej stoi budynek Senatu (Palais de la Nation).

Cathedrale des Saints Michel et Gudule

Wkrótce docieramy do wspaniałej Katedry św. Michała i św. Guduli (Cathedrale des Saints Michel et Gudule). To gotycka świątynia, położona na wzgórzu Treurenberg. Pochodzi z XVI w. Po wejściu napotykamy zdjęcia z wizyty Papieża Jana Pawła II. Są również fotografie z królewskiego ślubu.

Katedra posiada ładne sklepienie, sporo rzeźb, ciekawe organy i chrzcielnicę, ale przede wszystkim wspaniałe witraże. Oglądamy również szopki bożonarodzeniowe z różnych państw i kultur, w tym z Polski.

Cathedrale des Saints Michel et Gudule. (foto: wnieznane.pl)

Atomium

Drugą część dnia przeznaczamy na zobaczenie Atomium. Chociaż bilet wstępu nie należy do najtańszych, a przygotowane na poszczególnych piętrach budowli ekspozycje niespecjalnie nas zainteresowały, widok, jaki rozpościera się z góry, jest wart wydanych pieniędzy. Można zobaczyć nie tylko położony nieopodal park miniatur Mini - Europe czy słynny stadion Heysel, na którym w latach '80 XX wieku doszło do tragedii, ale także budynki Expo, a w pogodne dni nawet częściowo budowle położone w centrum miasta.

Atomium (foto: wnieznane.pl)

Atomium to ostatnie miejsce, jakie obejrzeliśmy w Brukseli. Jeszcze tylko podróż na oddalone o ok. 50 km lotnisko w Charleroi, półtorej godziny lotu i wracamy do domu.

listopad 2014

Jeśli dotarłeś aż do tego miejsca - dziękujemy za poświęcony czas! :-) Jeżeli masz go trochę więcej i zastanawiasz się gdzie pojechać... zapraszamy do przeczytania relacji i objerzenia zdjęć z innych naszych wypraw:
Fatima •  Andaluzja •  Włochy Północne •  Kalabria •  Alicante •  Ronda •  Kos •  Jerez de la Frontera •  Wyspy Kanaryjskie •  Zakynthos •  Algarve •  Brno •  Segowia •  Mediolan •  Praga •  Kijów •  Wenecja •  Santorini •  Fethiye i Oludeniz •  Irlandia •  Florencja •  Trondheim •  Cypr •  Liverpool •  Ateny •  Kordoba •  Kusadasi •  Stambuł •  Rzym i Watykan •  Lwów •  Wiedeń •  Madryt •  Czarnogóra •  Peloponez •  Bratysława •  Argentyna •  Edynburg •  Paryż •  Alpy Austriackie •  Saloniki •  Mykonos •  Katalonia •  Palanga i Lipawa •  Budapeszt •  Barcelona •  Gibraltar •  Riwiera Turecka •  Korfu •  Chorwacja •  Brugia •  Buenos Aires •  Londyn •  Chopok •  Toledo •  Bodrum •  Beauvais •  Kopenhaga •  Chalkidiki •  Sewilla •  Piza •  Costa de la Luz •  Gozo •  Wilno i Troki •  Salzburg •  Bretania •  Malta •  Rodos •  Thassos •  Haarlem •  Kreta •  Dublin •  Kadyks •  Gandawa •  Bergamo •  Lizbona •